Wanneer je besluit een nieuwe helm aan te schaffen, let je vaak in eerste instantie op de looks. Maar een kek motiefje of dat sportieve aerodynamisch design is van ondergeschikt belang bij het kopen van een helm. Veiligheid is dat waar het om draait. Veiligheid ontleent een helm niet alleen aan de levensduur van een helm, maar voornamelijk aan het keurmerk. Iedere helm die in Europa wordt verhandeld moet voldoen aan de ECE 22.05 richtlijn en voorzien zijn van een keurmerk. Ontbreekt dit keurmerk, dan kun je je vraagtekens zetten bij de veiligheid van de helm.
Er is niet één type helm dat het beste gedragen kan worden op een scooter. Voor iedereen geniet een andere helm de voorkeur. Dat heeft te maken met verschillende factoren, zoals persoonlijke wensen, rijgedrag, maar ook hoe vaak en wanneer er gebruikt wordt gemaakt van een scooter.
Kleine krasjes in het (binnen) vizier van de helm kunnen het zicht op de weg vertroebelen. Vaak is dit op te lossen door het vizier te polijsten met polish in combinatie met poetskatoen. Soms zijn de krassen zo diep dat er niet meer tegenaan valt te polijsten. Dan is het vizier aan vervanging toe.
Het kopen van een motorhelm is geen impuls aankoop. Tenminste, dat zou het niet moeten zijn. Want, een helm dragen kan voor jou het verschil maken. Bovendien, het dragen van een valhelm is wettelijk verplicht. Maak van de nood een deugd en zoek een helm die je optimaal beschermd én comfortabel zit. Met onderstaande tips en adviezen maak jij de juiste keuze.
Er zit weliswaar geen houdbaarheidsdatum op een scooter- of motorhelm, toch zal een helm na enige tijd vervangen moeten worden. Een helm gaat nu eenmaal niet eeuwig mee. Je kunt gemiddeld 5 tot 7 jaar met een helm doen. Ongeacht de buitenschaal en de samenstelling van het binnenmateriaal is een helm na deze tijd versleten. Gebruik je de helm intensief? Dan zul je de helm sneller moeten vervangen. Wanneer de helm tekenen van slijtage begint te vertonen, is het tijd om een nieuwe scooterhelm of motorhelm aan te schaffen.
In een scooter- of motorhelm zweet je. In de zomermaanden is dit een gegeven, maar ook in de winter zul je via het hoofd aardig wat warmte verliezen. Opgedroogd zweet zorgt niet alleen voor irritatie rond de wangen en de kin, ook het zout van al dat zweet kan een aanslag zijn op het materiaal in de helm wanneer je deze niet regelmatig onderhoudt.
Je loopt met de scooter in de hand naar de schuur, je let niet op en... spiegel tegen de stenen muur. Er is een kras op gekomen, zonde... Op een moment als deze was het makkelijker geweest als er geen spiegel op de scooter zat. Helaas, spiegels zijn soms een noodzakelijk goed en soms ben je blij dat ze wel degelijk aan het stuur zitten van je scooter of brommer. Maar zijn spiegels ook daadwerkelijk een verplicht onderdeel op een scooter of brommer?
Beter te ruim dan te krap. Deze opmerking is misschien van toepassing op schoenen, maar geldt zeker niet voor helmen. Een helm biedt de beste bescherming wanneer deze je hoofd optimaal omsluit. Zit deze te los, dan gaat de helm zwabberen. Een te strakke helm is ook geen aanrader. Waar doe jij als motorrijder goed aan? En waar moet je op letten bij het uitzoeken van een nieuwe helm?
Steeds en steeds vaker zien we e-bikes en speed-pedelecs in het verkeer. Bij fietsen die over een geel kenteken beschikken en tot 45 km/uur geldt een helmplicht. Schaf je een ‘snelle’ e-bike aan, dan is dat een goed moment voor de aankoop van een fietshelm. Maar niet elke fietshelm is zomaar goed genoeg.
Een grootste entree maken op het schoolplein doe je uiteraard niet op een fiets. Tenminste, niet als het aan veel scholieren ligt. Want, waarom zou je fietsen naar school als je ook met de scooter kan? Tijd voor een scooter dus. Maar om te voorkomen dat je brugpieper in klas 1 al naar een scooter piept, zullen we uit de doeken doen vanaf welk moment je scooter mag rijden en wat je hier allemaal voor nodig hebt.